V roce 2011 vyšla na povrch známá kauza s předraženými jízdenkami, ve které doputovalo na offshorová konta 17 haléřů z každé jízdenky. V roce 2017 se zase objevila utajovaná smlouva s vymahači pokut, díky které mohli inkasovat mimořádné odměny. A taková „zapomenutá“ a nevypověditelná smlouva se záhy objevila ještě jedna, tentokrát na pronájem aut, která přitom dřív DPP patřila. Rok 2018 přinesl taky otázky ohledně transparentnosti výstavby plánované linky D pražského metra. Tato kauza nás však teprve čeká.
Číst vícezačínáme vyšetřovat a prověřovat informace o nevýhodných smlouvách DPP (pražský krmelec)
série trestních oznámení advokáta Lásky, pád ředitele Liche i primátora Svobody
tehdejší ředitel DPP Martin Dvořák podává trestní oznámení na ředitele české Transparency Davida Ondráčku pro pomluvu
obvinění již bývalého ředitele Dvořáka, Ivo Rittig prohrál soud s Nadačním fondem proti korupci a je stíhán na svobodě
spolu s organizací Člověk
v tísni upozorňujeme na utajenou smlouvu DPP
s vymahači pokut – nakonec zastavena
žalobci posílají Iva Rittiga a další obviněné před soud v kauze nevýhodné smlouvy na výrobu jízdenek
upozorňujeme na existenci smlouvy nutící DPP už sedmým rokem platit desítky milionů korun ročně za pronájem vozů, které mu dříve patřily
posíláme otevřený dopis členům pražského zastupitelstva, kde se ptáme na nejasnosti kolem smluv s developery u výstavby metra D
po vícenásobných apelech jsme obdrželi odpověď,
joint-venture odložen
Dlouhá léta pečlivě sledujeme činnost pražského Dopravního podniku jakožto největšího provozovatele veřejné dopravy v Praze. Otevřeně jsme upozornili na netransparentní chování při uzavírání nevýhodných smluv.
Závažná kauza nevýhodných smluv na výrobu jízdenek se začala řešit koncem roku 2011, kdy jsme byli Českou televizí požádáni o vyhodnocení několika dokumentů a informací. Z původně běžného dotazu začal vznikat rozsáhlý analytický materiál a dnes již notoricky známá kauza s trestními dopady.
Od té doby monitorujeme také všechny dosud uzavřené smlouvy a analyzujeme jejich dopad na veřejné hospodaření a chod podniku. Formou otevřených dopisů se snažíme komunikovat s orgány veřejné správy a informovat tak společnost o všem, co by se jinak dělo za zavřenými dveřmi. Chceme tak nastavit férové chování na všech úrovních státní správy.
Koncem roku 2011 nás Reportéři ČT požádali o vyhodnocení několika dokumentů a informací vázaných k nevýhodným smlouvám na výrobu jízdenek a na tento podnět jsme postupně začali analyzovat další a další nesrovnalosti. Na žádost primátora jsme pak pomáhali s vnitřním auditem organizace. S překvapením jsme naráželi na chobotnici firem vedoucích na stejné adresy offshorových destinací a na stejné osoby spojené s lobbistou Ivem Rittigem - především z advokátní kanceláře Šachta & Partners (dnes už MSB Legal). Tehdejší generální ředitel DPP Martin Dvořák nakonec odstoupil z vedení podniku.
Po medializaci kauzy nevýhodné smlouvy na výrobu jízdenek se spustila lavina. Dopravní podnik uzavřel nevýhodný kontrakt s papírnou Neograph, který zprostředkovala Cokeville Assets, firma Rittigova obchodního partnera Petera Kmetě. Neograph firmě odváděl 17 haléřů z každé jízdenky a Nadační fond proti korupci uvedl, že konečným příjemcem těchto peněz byl pravděpodobně Rittig. V roce 2012 Martin Dvořák podal trestní oznámení na ředitele české Transparency Davida Ondráčku pro pomluvu, avšak neúspěšně. V roce 2013 byl Dvořák obviněn mimo jiné z účasti na výše zmíněných kauzách, zatímco Rittig mezitím prohrál soud s Nadačním fondem proti korupci a je stále stíhán na svobodě. Žalobci koncem roku 2017 poslali k soudu celý případ s celkově 18 obviněnými.
Během řešení případu nevýhodných jízdenek se vynořila další kauza. V dubnu 2017 jsme spolu s organizacemi HlídacíPes.org a Člověk v tísni upozornili na existenci utajené smlouvy DPP s vymahači pokut, díky které mohli nkasovat mimořádné odměny. Kritika se týkala jedné konkrétní části smlouvy, která přisuzovala advokátům nárok na odměnu i v případě, že se dlužník ocitne v insolvenci a povinnosti platit se tak vyhne. Poté, co se detaily problematické smlouvy dostaly na veřejnost, přiměla pražská primátorka Adriana Krnáčová DPP ke změně jejího znění. S podobnou kauzou ohledně vymáhání pokut byl spjat i nynější kancléř prezidenta republiky Vratislav Mynář.
V březnu 2018 jsme začali řešit, proč pražský Dopravní podnik už sedmým rokem platí desítky milionů korun ročně za pronájem vozů, které dříve vlastnil. Smlouvu, která vznikla ještě za Dvořáka, nelze vypovědět a do jejího skončení má DPP firmě KARIR zaplatit zhruba půl miliardy korun. V době, kdy se smlouva připravovala, jednalo s odboráři nejen tehdejší vedení DPP a zástupci soukromé firmy, ale přítomen byl i právník výše zmiňované advokátní kanceláře Šachta & Partners. Právě tato kontroverzní kancelář smlouvu o outsourcingu připravovala a podle dostupných informací se účastnila celého průběhu vyřizování zakázky. Pochybností o zakázce na vnitropodnikovou dopravu existuje více. Kromě neopodstatněnosti celé zakázky je tu několik dalších problematických faktorů – firma KARIR musela kritéria zadávacího řízení dokládat přes své subdodavatele a předmět činnosti k provozování nákladní dopravy si nechala zapsat až několik týdnů po vyhlášení soutěže. Do té doby v tomto druhu činnosti vůbec nepodnikala a jejím hlavním zákazníkem je dosud právě DPP.
Nejnovější kauzou, která se datuje k dubnu 2018 a ve které aktivně bojujeme za transparentnost, je výstavba linky D pražského metra. Investorem projektu má být společný podnik DPP a společnosti Penta Investments. Kolem plánované výstavby se točí velké množství otázek, které jsme formou otevřeného dopisu položili členům Zastupitelstva hlavního města Prahy: Proč je stanoven podíl ve společném podniku 51 % ku 49 % ve prospěch Penty? Jak bude probíhat kontrola nové entity? Co vloží do projektu DPP – pozemky? Jak bude nastaveno rozdělení zisku mezi DPP a soukromým investorem, případně dalšími zakládanými dceřinými společnostmi? Dostalo se nám jen vágních odpovědí. Společný podnik má oficiálně za cíl ulehčit a zrychlit výkup pozemků. Ve hře je ale i zákon o vyvlastnění, který by ještě mohl změnit pravidla.